PRESENTACIÓ

CURSA PER ALTA MUNTANYA LA RIBALERA

La Cursa per Alta Muntanya la Ribalera està coordinada i dirigida per l'Agrupació Excursionista “Catalunya”, amb la col·laboració dels ajuntaments de Tírvia i Farrera i el suport dels ajuntaments d’Os de Cívis i de la Vall Ferrera. La primera edició 2012 estigué inclosa dins els actes del centenari de l'Agrupació Excursionista “Catalunya”. En la primera edició es dugué a terme únicament una cursa llarga de 38km (Ribalera38). L’experiència fou tant bona que es decidí reeditar-la i per petició popular organitzar paral·lelament una cursa més curta de 23km (Ribalera23). Les dues curses transcorreran el proper 16 de juny de 2013 amb sortida i arribada al petit poblet de Tírvia, per camins de muntanya, corriols i pistes forestals dels termes municipals de Tírvia, Burg, Farrera i Os de Civís. A la Ribalera38, de 38km i 2800m de desnivell positiu, s'ascendirà als cim del Farro (1653m), de Màniga (2515m), del Covil (2588m) i del Salòria (2789m). La modalitat curta Ribalera23 coincideix 100% en el recorregut de la cursa llarga fins a coll de Màniga, on es desvia cap a la Font Negra i resegueix altre cop el retorn cap a Tírvia pel mateix traçat que la Ribalera38. Part de la cursa transcorre pel Parc Natural de l'Alt Pirineu. El temps màxim per completar la prova serà de 8 hores.

DESCRIPCIÓ

La Ribalera38, amb sortida al poble de Tírvia, té com a objectiu arribar a un dels cims amb una de les vistes més privilegiades dels Pirineus, el Salòria, de 2789m. Per arribar-hi, els corredors hauran de vèncer un desnivell considerable. El primer tram d'uns 4 km i uns 500 m de desnivell positiu arriba al pic del Farro a través d’un corriol que transcorre pel mig d’un bosc de pi roig. Des d’aquest punt els corredors tindran unes vistes privilegiades del poble de Tírvia amb els Pirineus de fons com a testimoni.

A partir d'aquest punt, el recorregut es suavitza a través d’un tram força pla i amb pujades suaus fins a les Bordes de la Coma, tot gaudint de les vistes de la Coma de Burg i dels pobles de Burg, Farrera, Lendo, Mallolís, Montesclado i Glorieta de Montesclado. Un cop arribats a les Bordes de la Coma, començaran una pujada d'uns 5 km fins a coll de Màniga. En aquest punt les dues curses es separen, la Ribalera23 enfila cap a Font Negra on començarà el retorn cap a Tírvia. La Ribalera38 continuarà cap a Pic de Màniga, de 2515 m i des d'on podran observar el majestuós Salòria. Per arribar-hi, els corredors correran pel fil de la serra del Covil coronant abans el pic de Covil de 2588 m.

Vista de pic de Màniga des del pic del Covil

Combinant continues pujades i baixades, arribaran a l'últim tram de pujada el qual els durà al sostre de la cursa, tram curt però força dret i tècnic. Des del Salòria, els corredors gaudiran d'una de les vistes més privilegiades dels Pirineus. Des del Salòria, pic aïllat de 2789 m i sense cap destorb visual proper, hom pot observar en qualsevol direcció l’immensitat dels Pirineus i la serralada del Cadí. Amb les piles carregades, començaran una baixada força dreta i tècnica fins a la Collada de Conflent i des d'aquí continuaran una baixada més suau fins a les Bordes de Conflent. Encara faltaran força kilòmetres per tornar a Tírvia, però abans els corredors hauran de vèncer l'última pujada fins a la Font Negra. Des d'aquí, ja només quedaran 12 kilòmetres de pura baixada per arribar a Tírvia, una baixada llarga i molt ràpida a través de prats de muntanya en el seu inici i per corriols pel mig de bosc i camins en els últims trams. Durant la baixada els corredors passaran pels pobles de Farrera i de Glorieta de Montesclado.

Pic del Salòria vist des del Covil

En resum, la Cursa per Alta Muntanya la Riablera transcorre per un indret privilegiat, força desconegut i molt verge. La major part del recorregut transcorre per camins de muntanya poc fressats, pocs trams transcorren per pista forestal i pràcticament no es trepitja ciment. Us hi esperem!